양혜규 작가, 런던 프리즈 아트페어에서 신작 < Flip Fleet Flow Units> 선보여



Flip Fleet Flow Units, 2012, Aluminum Venetian blinds, powder-coated aluminium frame, approximate dimension: 350 cm (width) x 250 (depth) x 360 (height)

*전시작가: 양혜규
*전시기관: London Frieze Art Fair, Kukje Gallery Booth
*전시기간: 2012년 10월 11일 - 10월 14일
*전시작품: Flip Fleet Flow Units
*전시개요:
국제갤러리의 양혜규는 2012 런던 프리즈 아트페어에서 신작 을 선보였다. 해당 설치작품은 관객의 시선이 천장까지 관통할 수 있도록 구성된 열린 형태의 격자 구조물로서, 블라인드의 고유한 물성을 바탕으로 공간의 용적에 비해 상대적으로 공기처럼 가볍게 존재한다.
작가는 이전 블라인드 작품과는 달리 이 포함된 시리즈는 관람객이 작품 주변을 거닐도록 함으로써 블라인드 작품이 보다 자율적인 조각작품으로 변화하고 있음을 보여준다. 특히 작가는 불교에서 탑 주변을 천천히 걸으면서 기도를 드리는 방식에 영감을 받아 마리오네트와 같이 천장에 매달린 구조물이 보여주는 그 종속성을 아이러니하게 전달함과 동시에 구조의 본질적인 밀도를 포함하고 있다. 나아가 관람객의 개별적인 움직임과 관점에 따라 작품이 보여주는 독특한 구조와 높이, 그리고 볼륨의 변화무쌍함을 통해 공간을 지각하는 복잡성에 대한 면모를 살펴볼 수 있다.

Kukje Gallery’s Haegue Yang has recently participated in the 2012 Frieze London Art Fair, showcasing her new blind installation Flip Fleet Flow Units. The installation is structurally suspended from the grid structure, while opening up the view towards the ceiling, to the floor. The large yet airy presence of its construction is marked by the unique quality of material (blinds).Unlike the former variations of her blind installation, Tower on String series introduce rather an autonomous sculptural phase of Yang’s Venetian blind works, suggesting the viewer to walk around, as the artist once mentioned about her interest in the walk of Buddhist prayer around a pagoda. The name ‘Tower’ ironically conveys its dependency on the grid on the ceiling like a marionette, however while it contains its intrinsic density within its volume.The versatility of the height and volume depending on the movement and perspective of each viewer was greatly emphasized and thus challenging the complexity in perceiving the space.