Veiled Architecture : Kukje Gallery, SO-IL 국제갤러리 K3 건축 디자인 디자인 시카고 아트 인스티튜트에 영구소장 영구소장 , 전시 중



SO-IL, designed by Florian Idenburg and Jing Liu. Kukje Art Center Exterior Rendering, 2011.
Photomontage/C-print. Funds provided by the Architecture & Design Society.


전시기관: Gallery 24, Art Institute in Chicago (아트인스티튜트 인 시카고)
전시 명: 베일을 쓴 건축학 <Veiled Architecture: Kukje Gallery, SO-IL>
전시기간: 2014년 9월 13일 – 2015년 1월 25일
웹사이트: http://www.artic.edu/exhibition/veiled-architecture-kukje-gallery-so-il

건축 및 디자인으로 명망 있는 현대미술기관 시카고 아트 인스티튜트는 최근 국제갤러리 3관 K3의 건축 디자인 및 모형, 나아가 이를 위한 건축적 연구가 이루어진 디자인 과정 전반을 전시로 소개하며 이를 영구소장하기로 했다. 해당 전시는 프랭크 로이드 라이트, 미스 반 데어 로에와 버트랜드 골드버그 등의 작품들과 함께 소장 및 전시로 선보여질 예정이다.
국제갤러리 3관은 주목 받는 암스테르담 출신의 젊은 건축가 그룹 SO-IL의 플로리안 아이덴버그와 징 리우의 협업으로 이루어졌으면 지난 2012년 4월 국제갤러리 30주년을 기념하며 세계적인 현대미술 작가 폴 멕카시의 개인전과 함께 개관했다. 당시 창의적이고 독특한 신소재 메시를 사용하여 주목을 받은바 있고, 같은 해 미국의 유명 건축상(賞)인 AIA 뉴욕 디자인 어워드(New York Design Award)를 수상, 해당 건축모형은 뉴욕현대미술관 (MoMA)에도 영구 소장되었다.

현재 브룩클린 소재의 건축설계사무소 SO – IL(Solid Objectives – Idenburg Liu)은 2008년 아이덴버그와 징 리우가 공동대표로 ‘아이디어을 기반으로 한 디자인 실천’이라는 이념 아래 설립되었다. 이후, 뉴욕현대미술관, 구겐하임미술관, 휘트니미술관 등 해외 유수의 기관의 건축 프로젝트를 비롯하여 최근 패션 디자이너 데렉 렘 디자인 스튜디오와 사무실 공간, 중국 난징의 웨딩 사원, 네덜란드 암스테르담 파크 파빌리온 등 국제적인 무대를 중심으로 활발한 활동을 하고 있다.

Founded by Florian Idenburg and Jing Liu in 2008, Brooklyn-based SO-IL has since amassed a significant body of work. With projects ranging from retail establishments to cultural centers, the firm brings experience from the fields of architecture, academia, and the arts to each project. The name SO-IL, which stands for Solid Objectives–Idenburg Liu, reflects the firm’s aim to distill concepts and ideas into simple built forms. Through an iterative process of model making, SO-IL uses direct engagement with materials to refine the experiences the spaces produced.

Kukje Art Center, a contemporary art venue located in a low-rise, historic district of Seoul, Korea, enlisted SO-IL to design a third building for the gallery’s campus. The Sogyeok-dong neighborhood is a burgeoning art district comprised of traditional houses interspersed with young galleries. The gallery’s expansion was limited to the narrow confines of the site, necessitating that the firm maximize available space with a design that was both provocative, modestly sized, and appropriate to the rich surroundings.
At the onset of the design process, SO-IL first focused on the typical white-cube gallery as an aim for their design. In order to develop a form that created an open, neutral space for display, the firm pushed elements such as circulation to the perimeter of the gallery space, resulting in distinct forms protruding from the white cube. Inspired by the gentle transition between figure and landscape in traditional Korean mountain paintings, SO-IL developed a metal fabric to stretch across the exterior compilation of forms. Using a method derived from medieval chain-mail armor, the firm created a custom curtain of stainless steel links created at an architectural scale, which veils the rigid concrete forms. This exhibition presents a series of conceptual and schematic models that reveals SO-IL’s process to recreate a traditional white-cube gallery as an innovative and striking building.