Kimsooja, Louise Bourgeois, 미국 Kentucky Museum of Art and Craft에서 개최하는 그룹전 참여


Kimsooja, Thread Routes – Chapter I, 2010, 16mm film transferred to HD Format, 29:31, 5.1 sound, Courtesy of Kimsooja Studio

참여작가: Kimsooja, Louise Bourgeois
전시제목: Thread Lines
전시기간: 2017년 4월 29일 ㅡ 2017년 8월 6일
주최기관: Kentucky Museum of Art and Craft, Louisville, Kentucky, USA
웹사이트: http://www.kmacmuseum.org/thread-lines

국제갤러리의 김수자, 루이스 부르주아는 2017년 4월 29일부터 8월 6일까지 미국 켄터키 주 루이스빌 시의 Kentucky Museum of Art and Craft에서 개최하는 그룹전 <Thread Lines>에 참여한다. 이번 전시는 바느질, 뜨개질, 그리고 직조로 제작된 작업을 통해 선의 표현적, 개념적 가능성을 조명하고 직물과 드로잉의 관련성을 강조하는 16명의 작가들을 선보인다. 작가들은 확립된 모더니즘의 체계를 뒤바꾸며 직물과 예술의 차별화를 이뤄낸 미술사적 인물들과, 그 개념을 기반으로 현재 활발하게 작품활동을 하고 있는 젊은 작가들로 이루어져 전 세대를 아우른다. 김수자는 바느질, 직조, 레이스 짜기와 같이 단순하고 수행적인 요소들과 자연, 건축, 농업, 그리고 젠더 관계를 병치하여 인류학적 연구를 연상시키면서 비서사적인 시각시 (visual poem)인 <Thread Routes – Chapter I (2010)>을 선보인다. 이 작품은 기념비적인 자연경관을 배경으로 실을 짜는 전통적이고 근원적인 행위와 순수한 공예품 형태를 대비시킴으로써 직물을 직조하고, 짜고, 풀어내는 인류 공통의 기본적인 행위의 근원을 탐구해 온 작가의 인류학적 연구의 성과를 보여준다.

Kimsooja and Louise Bourgeois will participate in Thread Lines, a group exhibition taking place from April 29 to August 6, 2017, at the Kentucky Museum of Art and Craft in Louisville, Kentucky, USA. This group show feature sixteen artists who engage in sewing, knitting, and weaving, resulting in a comprehensive exhibition that activates the expressive and conceptual potential of line and illuminates affinities between the mediums of textile and drawing. Multi-generational in scope, Thread Lines brings together those pioneers who—challenging entrenched modernist hierarchies—first unraveled the distinction between textile and art alongside a new wave of contemporary practitioners who have inherited and expanded upon their groundbreaking approach. Kimsooja will feature Thread Routes – Chapter 1 (2010), which juxtaposes performative elements of textile culture with parallel structures in nature, architecture, agriculture, and gender relationships. It is conceived as a non-narrative visual poem and a visual anthropology. These bold monumental forms contrast with the primordial act of weaving and the pure forms of traditional crafts, framing the artist’s intensive anthropological survey of the birth of gestures that weave, wrap, and unwrap the fabric of the world.


[Source from Kentucky Museum of Art and Craft website]