양혜규 작가 쿤스트할레 링엔 갤러리 그룹전 참가



Installation view, Escaping Things and Words, Kunsthalle Lingen, 2011


전시명: Escaping Things and Words
전시기간: 2011년 10월 15일 – 2011년 12월 18일
전시기관: 쿤스트할레 링엔 Kunsthalle Lingen
전시오프닝: 2011년 10월 14일 (금)요일 오후 7시
문의: 전민경(02-3210-9885)

국제갤러리 전속작가인 양혜규는 쿤스트할레 링엔 갤러리에서 10월 15일부터 12월 18일까지 리베인 노엔슈엔더와 함께 그룹전을 갖는다. 베니스 비엔날레, 상파울로 비엔날레 및 국내외 유수의 기관에서 전시를 가진 바 있는 양혜규와 리베인 노엔슈엔더는 단순한 사물과 언어를 넘어서는 시적이고 감성적인 언어 형식을 가지고 작품 활동을 하고 있다. 나아가 이는 대중 매체의 관심사나 형식적인 문제가 작품의 시발점이 아니라는 특징을 갖고있다.

이번 전시에서 양혜규 작가는 블라인드 설치 작품 Escaping Transparency과 처음 공개하는 조각 작품 Dress Vehicles (모두 2011년 작품)를 선보였다. 주요설치작 Escaping Transparency는 관람객 머리 위 높이 설치되어 사람들의 시선을 위로 향하게 만드는데, 이러한 설치 위치는 기존 블라인드가 갖는 “시선을 가리는” 본래기능에 반대되는 것이지만 높은 설치 위치로 인해 관람객이 작품을 관찰하게끔 만든다. 양혜규 작가에게 이러한 새로운 배열은 기존 블라인드 설치 작품에서 보여줬던 “투과성”에서 분리된다는 면에서 일종의 도전 같은 작업이었다.

이와 대조적으로, Dress Vehicles는 특정한 위치가 정해지지 않은 채 전시 공간과 직접 맞닿아 전시되었다. 이동 조각 작품인 Dress Vehicles는 관람객이 작품에 오르거나 움직일 수 있는데, 이러한 면에서 Dress Vehicles 는 Escaping Transparency의 공간적 설치와 달리 조형적이며 장식적인 기능을 갖는다. 또한 Dress Vehicles는 Oskar Schlemmer의 작품 Triadic Ballet 에서 보여졌던 제한적이고 기계적인 인물을 연상시키기도 한다.

그외 2010년부터 진행되었던 Trustworthies는 종이 봉투 안 패턴을 콜라주 한 연작이다. 봉투는 나이프로 절개되거나 손으로 찢어지는데, 이러한 봉투의 패턴들이 합쳐지면서 수평선, 물결, 풍경들로 표현된다. 양혜규 작가는 Trustworthies작품의 재료인 편지 봉투는, 소통 방법을 나타내는 상징물이며, 작가는 이것을 통해 ‘이동’의 가려진 면을 얘기하고자 하였다.

리베인 노엔슈엔더는 설치작품, 사물, 비디오 작품을 통해 변화 및 현상의 가능성과 불가능성의 단면을 다루고 있다. 일상 생활에서 영감을 받은 리베인 노엔슈엔더의 작품은 “가벼움 lightness”과 “위협성 menace” 사이에 존재하는데, 즉각 인지되지 않는 부수적인 일에 관심을 보인다. 예를 들어, 도로 장애물에서 영향을 받은 설치작품 At a Certain Distance (Public Barriers)은 미학적으로 높은 수준을 보여주며, 관람자들이 직접 타자를 치면서 작품 제작에 참여한 드로잉 연작 Anonymous Dialogues는 과연 그 저자가 누구인지를 생각하게끔 만든다. 이 작품에서 문자는 구두점으로 대체되었고, 글쓰기를 바탕으로 만들어진 드로잉은 시적인 서체로 읽혀진다.

이번 전시을 통해 양혜규와 리베인 노엔슈웬더는 투명성, 중재, 변화 현상에 대하여 얘기하고 있다. 양혜규는 존재에 관한 측면이라는 면에서, 리베인 노엔슈웬더는 자연스러운 감정의 변화의 입장에서 관람객을 작품 속으로 적극 끌어들였다.

양혜규 작가는 작년 뉴욕 뉴 뮤지엄에서 Voice and Wind 전시에 이어, 올해 쿤스트하우스 브레겐츠에서 개인전 Arrivals, 브리스톨 Arnolini에서 펠릭스 곤잘레스 토레즈(Felix Gonzales-Torres)와의 2인전 The Sea Wall, 옥스포드 현대 미술관 개인전 Teacher of Dance, 그리고 미국 아스펜 미술관 초대전 The Art and Technique of Folding the Land을 가진바 있다. 이외 리베인 노엔슈웬더 작가는 뉴욕 뉴 뮤지엄과 스웨덴 말뫼의 갤러리에서 전시하였다.


The Kunsthalle Lingen gallery presents works from the internationally famous artists Rivane Neuenschwander (born 1967 in Belo Horizonte, Brazil) and Haegue Yang (born 1971 in Seoul, Korea), who have already been represented at international exhibitions such as the Venice Biennale, Sao Paulo Biennale, and in many well-known institutions. A poetically sensuous language of form going beyond things and words characterises the artistic work of both Rivane Neuenschwander and Haegue Yang. Media-related concerns or formal matters are clearly not the starting point for either artist.

In installations, objects, and video works, Rivane Neuenschwander touches on aspects of the possibility and impossibility of the phenomenon of transformation. Inspired by observations from her immediate daily life, the works fluctuate between lightness and menace, and they often sensitise us for the incidental not always perceived at first glance. For example, her installation "At a Certain Distance (Public Barriers)" was inspired by street barriers, and it is characterised by a high level of aesthetic presence. Authorship is also placed in doubt in "Anonymous Dialogues", a sequence of drawings created with typewriters by visitors to previous exhibitions; here, the letters were replaced by punctuation marks. The drawings created on the basis of writing can be read as poetical typefaces.

As part of the exhibition in the Kunsthalle Lingen, the very recently created installation based on window blind installations, "Escaping Transparency", is exhibited as well as, for the first time, the mobile sculptures, "Dress Vehicles", (both 2011) made from window blinds. The installation "Escaping Transparency" swings over the heads of the viewers, and thus draws their gazes upwards. As in other installations in which blinds were used, this is about a spatial examination in which, however, the unusual positioning of the installation contradicts the usual function of blinds, which is to prevent intrusive viewing. Instead, "Escaping Transparency" is now an object for observation. At the same time, because the work is positioned beyond the reach of the visitors to the exhibition, the focus is on a part of the physical space which would not otherwise be in view from the outset.

For Haegue Yang, this new configuration of positioning is a challenge, because she had to use it to part from the previously initiated exchange with the visibility and permeability of material. Only two of the blinds almost touch the floor in a gentle, tentative way.
In contrast to this, the "Dress Vehicles" have significant contact with the floor, yet they have no fixed position in the room. The visitors to the exhibition can climb into the sculptures, and move around the room with them. Unlike the spatial installations of the blinds, these works are instead figurative, and their titles suggest that they have both a covering and a decorative function. In this way, the "Dress Vehicles" recall the figures of the "Triadic Ballet" by Oskar Schlemmer, which were also restricted in terms of their gestures, and which moved on the stage somewhat mechanically.

"Trustworthies" is a group of paper collages by Haegue Yang, which is ongoing since 2010. The work consists of the printed insides of envelopes, and therefore has a rather simple material characteristic which permits eclectic associations because of their composition. In particular, the impression created is that of a rustic-like horizontal composition, resulting from the selection of the paper collages. The application of used envelopes makes reference to the methods of communication which the artist designates as hidden aspects of 'migration'.
In their sensuous artistic works, Haegue Yang and Rivane Neuenschwander address aspects of transparency, of interposition, and the phenomenon of change, and in some works actively draw the viewer into them. Rivane Neuenschwander does this in the sense of transformation as a natural process, and Haegue Yang in relation to existential aspects.

Under the title "Voice and Wind", Haegue Yang also exhibited her works in the New Museum, New York, in 2010 as well as her extensive solo exhibition "Arrivals" in the Kunsthaus Bregenz gallery in 2011. This year she was invited to Modern Art Oxford and also to the Aspen Art Museum in the USA, and presented the exhibitions "Teacher of Dance" and "The Art and Technique of Folding the Land" as well as the exhibition "The Sea Wall" with the late artist Felix Gonzalez Torres at Arnolfini, Bristol. Rivane Neuenschwander has also enjoyed solo exhibitions at the New Museum in New York and at the art gallery in the Swedish city of Malmö.