Louise Bourgeois, Subject of Solo Exhibition Louise Bourgeois x Jenny Holzer: The Violence of Handwriting Across a Page at the Kunstmuseum Basel, Switzerland | KUKJE GALLERY
Louise Bourgeois, Subject of Solo Exhibition Louise Bourgeois x Jenny Holzer: The Violence of Handwriting Across a Page at the Kunstmuseum Basel, Switzerland
Installation view of Louise Bourgeois x Jenny Holzer: The Violence of Handwriting Across a Page at the Kunstmuseum Basel © The Easton Foundation/2022, ProLitteris, Zurich, photo: Jonas Hänggi
Artists: 루이스 부르주아(Louise Bourgeois), 제니 홀저(Jenny Holzer)
Exhibition Dates: February 19 – May 15, 2022
Exhibition Venue: Kunstmuseum Basel, Switzerland
Website: https://kunstmuseumbasel.ch/en/exhibitions/2022/bourgeois-holzer
Louise Bourgeois, one of the most prominent artists of the 20th century, is the subject of the solo exhibition Louise Bourgeois x Jenny Holzer: The Violence of Handwriting Across a Page, on view from February 19 through May 15, 2022, at the Kunstmuseum Basel, Switzerland. Curated by the American contemporary artist Jenny Holzer, the exhibition presents Bourgeois’ extensive oeuvre as seen through Holzer’s eyes. Holzer, who utilizes language as a primary medium in her work, examines the ways in which writing helped alleviate Bourgeois’ childhood trauma. Presented across the nine galleries of the Kunstmuseum Basel’s ‘Neubau’ (new building), the hallway connecting the ‘Hauptbau’ (main building) and the Neubau, and the façade of the museum, this comprehensive exhibition brings together Bourgeois’ drawings and sculptures, along with excerpts from her writings as carefully selected by Holzer.
This unprecedented encounter between two of the most influential artists of the 20th and 21st centuries begins in the Neubau. Bourgeois’ lifelong obsession over writing allowed text to remain a crucial form of her expression. Throughout the course of her psychoanalysis, which began in 1951 soon after her father’s death, Bourgeois wrote extensively, exploring the depths of her inner mind. Her writings, which describe underlying emotions and impulses, are interweaved through Bourgeois’ multifaceted practice; text is seen embroidered on fabric including underpants and handkerchiefs, stamped on lead plaques, and incorporated into selected works from her installation series, Cell.
Installed in the hallway between the Neubau and Hauptbau is Bourgeois’ monumental installation, Twosome (1991). Taking the form of a railroad tank car moving back and forth on a track, Twosome embodies the tensions and dynamics between opposing concepts—including mother and child, male and female, inside and outside. The presentation extends outdoors; from February 16 to 22, 2022, excerpts from Bourgeois’ writing were projected onto the façades of Basel’s City Hall (Rathaus), the Old University (Alte Universität) on the Rhine, and the Kunstmuseum’s Hauptbau. These texts will further be displayed on the façade of the Kunstmuseum’s Neubau for the remaining duration of the show. Also accompanying Louise Bourgeois x Jenny Holzer: The Violence of Handwriting Across a Page is an eponymous catalog published by JRP | Editions, as well as an Augmented Reality App developed by the London-based creative innovation studio Holition, providing an immersive and multisensory experience of the works on view (available on-site only).
루이스 부르주아, 스위스 바젤 미술관에서 《Louise Bourgeois x Jenny Holzer: The Violence of Handwriting Across a Page》 개최
20세기 가장 위대한 예술가 중 한 명으로 꼽히는 루이스 부르주아의 개인전 《Louise Bourgeois x Jenny Holzer: The Violence of Handwriting Across a Page》가 스위스 바젤 미술관에서 2월 19일부터 5월 15일까지 열린다. 특별히 미국의 현대미술가 제니 홀저가 기획한 이번 전시는 그녀의 눈으로 매개한 부르주아의 작품들로 꾸려진다. 언어를 주재료로 작업하는 홀저는 부르주아가 예술 세계 전반에 걸쳐 글을 통해 어린 시절의 트라우마를 치유하고자 했던 과정에 주목한다. 제니 홀저는 그녀가 직접 발췌한 부르주아의 글과 드로잉 그리고 조각 작품들을 미술관 내 9개의 갤러리와 복도 공간, 그리고 미술관 외벽에 걸쳐 선보인다.
20세기와 21세기에 걸쳐 가장 중요한 두 거장들의 만남인 이번 전시는 신관 건물에서 시작된다. 부르주아는 살아생전 수많은 글을 남겼다고 알려져 있는데, 특히 1951년 아버지의 죽음 이후 정신 분석 치료를 받기 시작하면서 글쓰기를 통해 내면의 풍경을 바라보고자 했다. 내면 깊은 곳에 잠재된 감정과 충동 등을 표현한 글귀는 속옷이나 손수건 같은 천이나, 판화 또는 ‘밀실(Cell)’과 같은 조각에 새겨지는 등 다양한 형태로 그녀의 작업 전반에 걸쳐 나타난다.
신관과 본관을 잇는 복도 공간에는 부르주아의 설치작품 <Twosome>(1991)이 전시된다. 철도 위를 움직이는 열차의 형상을 한 이 작품은 엄마와 아이, 남성과 여성, 내부와 외부 같은 양극성 사이의 끊임없는 긴장과 역학관계를 탐구한다. 또한 전시 기간 동안 제니 홀저가 발췌한 부르주아의 문장들이 미술관 외벽에 프로젝션 작업으로 구현되며, 전시 기간 첫 주(2월 16일-22일)에는 바젤 시청과 라인 강가에 위치한 구(舊) 대학 건물 외벽에도 해당 작업이 공개된다. 전시와 함께 동명의 도록이 JRP 출판사에서 출간될 예정이며, 현장에선 영국의 크리에이티브 에이전시 홀리션(Holition)과 함께 개발한 AR 애플리케이션을 통해 작품을 체험해 볼 수 있다.
[Source from Kunstmuseum Basel press release]