Louise Bourgeois, Subject of Solo Exhibition Louise Bourgeois: The Woven Child at the Hayward Gallery, London, UK


Installation view of Louise Bourgeois: The Woven Child at Hayward Gallery, 2022.
© The Easton Foundation/DACS, London and VAGA at Artists Rights Society (ARS), New York
Photo: Mark Blower © The Hayward Gallery


Artist: 루이스 부르주아(Louise Bourgeois)
Exhibition Dates: February 9 – May 15, 2022
Exhibition Venue: Hayward Gallery, Southbank Centre, London, UK
Website: https://www.southbankcentre.co.uk/whats-on/art-exhibitions/louise-bourgeois-woven-child

The internationally acclaimed contemporary master Louise Bourgeois is the subject of the solo exhibition Louise Bourgeois: The Woven Child, on view from February 9, 2022, at the Hayward Gallery in London, UK. Located at the Southbank Centre—the largest cultural institution in the UK—the Hayward Gallery has staged exhibitions featuring prominent artists such as Bruce Nauman, Anish Kapoor, Tracey Emin, and Lee Bul since opening in 1968. Bourgeois’ retrospective, which focuses exclusively on works made with fabrics and textiles, presents approximately 90 pieces created during the artist’s last two decades.

Since the mid-1990s, Bourgeois started to incorporate a range of textiles including clothing, linen, and tapestry fragments in her work. The artist, who believed in “the magic power of the needle … to repair the damage,” perceived the actions involved in fabricating these works—cutting, ripping, sewing, adjoining—as a means of coping with childhood traumas.

The installations, sculptures, collages, fabric drawings, books, and prints showcased in the exhibition often feature the spider motif recurrent throughout Bourgeois’ oeuvre. Growing up in a family that ran a tapestry restoration business, Bourgeois came to associate the spider and its ability to weave a web, with her mother. Situated in one corner of the gallery space is Spider (1997) from Bourgeois’ Cells series, which she began creating in the 1990s. Observed in the piece is a spider straddling an enclosure filled with a selection of objects, which directly reference the artist’s personal history—a broken watch, perfume, and old tapestries—evoking its role as a protector of the house.

Also showcased in the exhibition is a comprehensive selection of the artist's fabric heads. The fabric busts displaying various patterns and textures represent a range of psychological emotions including isolation, neglect, and abandonment, deeply rooted in the artist’s subconscious. Portrayed on one side of Untitled (2002) is a beast-like image that alludes to recurrent themes of duality and ambivalence present in Bourgeois’ oeuvre, expanding on the artist’s interest in animalistic desires and primitive urges inherent in humans. Alongside the fabric heads is a series of columnar figures evoking Bourgeois’ vertical pillar-like sculptures from the 1940s and 1950s, which are rendered in soft textiles instead of steel and wood, as in her older works. The exhibition, which showcases a large number of works by an artist who regarded art as a means of alleviating her childhood trauma, remains on view through May 15, 2022, and will travel to Gropius Bau, Berlin, in July 2022.

루이스 부르주아, 런던 헤이워드 갤러리에서 개인전 《Louise Bourgeois: The Woven Child》 개최

현대미술의 거장 루이스 부르주아의 개인전 《Louise Bourgeois: The Woven Child》가 런던 헤이워드 갤러리(Hayward Gallery)에서 2월 9일부터 열린다. 헤이워드 갤러리는 영국 최대 규모의 복합문화예술 공간인 사우스뱅크 센터 안에 위치한 미술관으로, 1968년 개관 이래 브루스 나우만, 아니시 카푸어, 트레이시 에민, 이불 등 저명한 현대미술가들을 조명하는 전시를 소개해왔다. 부르주아의 폭넓은 작업세계 중에서도 천과 직물에 기반한 작업을 집중 조명하는 이번 회고전은 작가가 생애 마지막 20여 년간 제작했던 90여 점의 작품을 선보인다.

부르주아는 1990년대 중반부터 의류와 린넨, 태피스트리 조각 등 다양한 직물을 적극 활용해 작업하기 시작했다. “바늘은 상처를 회복시키는 마법 같은 힘”을 가지고 있다고 말한 그는 직물을 자르고, 찢고, 꿰매고, 연결하는 행위를 통해 어린 시절의 트라우마를 치유하고자 했다.

부르주아가 후기에 제작한 설치, 조각, 콜라주, 패브릭 드로잉, 책, 판화 등으로 구성되는 이번 전시에는 그의 작업 전반에 걸쳐 나타나는 거미 모티프가 다수 등장한다. 태피스트리 수선을 가업으로 하는 집안에서 자란 부르주아는 거미가 온몸을 이용해 거미줄을 짜는 모습이 직조 작업을 하는 어머니의 모습과 비슷하다고 생각했다. 전시장 한 켠에 자리한 <Spider>(1997)는 작가가 1990년대 작업하기 시작한 ‘밀실(Cells)’ 연작 중 하나로, 어머니를 상징하는 거미가 낡은 직물, 멈춘 시계, 향수 등 작가의 개인사를 직접적으로 참조하는 요소들로 구성된 밀실을 감싸며 집안을 지키는 수호자로서의 역할을 환기한다.

한편 부르주아의 헝겊 두상 연작도 여러 점 소개된다. 다채로운 패턴과 질감의 천으로 이루어진 두상들은 작가의 무의식 속 자리잡은 고립, 방치, 버림받음 등의 감정을 나타낸다. 특히 두상 작품<Untitled>(2002)의 측면에 묘사된 짐승 형상은 부르주아의 예술세계에서 주요하게 발견되는 이중성, 나아가 동물적 욕망과 원시적 충동을 다룬다. 한편 두상 연작 옆에 전시되는 기둥 모형의 조각 연작은 부르주아가 1940-50년대에 천착했던 수직적 조각과 비슷한 형태를 띠지만, 이 역시 부드러운 직물이 사용되었다는 점에서 이전의 철제 및 목재 작품들과는 구분된다. 직물이라는 소재의 선택을 통해 자기치유를 도모한 부르주아의 작품을 대거 선보이는 본 전시는 5월 15일까지 계속되며, 오는 7월 독일 베를린의 그로피우스 바우(Gropius Bau) 미술관에서 순회전으로 이어진다.

[Source from Louise Bourgeois: The Woven Child Press Release]