루이스 부르주아, 런던 프로이드 뮤지엄 전 개최 | KUKJE GALLERY
루이스 부르주아, 런던 프로이드 뮤지엄 전 개최
Louise Bourgeois
THE DANGEROUS OBSESSION, 2003
Fabric, glass, stainless steel and wood,143.5 x 61 x 50.8 cm
Courtesy Hauser & Wirth and Cheim & Read
Photo: Christopher Burke, Louise Bourgeois Trust
전시명: Louise Bourgeois: The Return of the Repressed / Curated by Philip Larratt-Smith
전시기관: 런던 프로이드 뮤지엄
전시기간: 2012년 3월 8일 – 5월 27일
전시작가: 루이스 부르주아 Louise Bourgeois
웹사이트: www.freud.org.uk
Louise Bourgeois working on SLEEP II in Italy, 1967.
Photo: Studio Fotografico, Carrara, The Easton Foundation
런던 프로이드 뮤지엄은 세계적인 작가 루이스 부르주아 전시를 개최한다. 정신분석학 창시자인 프로이드의 공간에서 열리는 이번 전시 는, 드로잉과 조각뿐만 아니라 최근 발견된 부르주아의 정신분석학적인 글의 원문을 선보일 예정이다. 이 전시는 라틴 아메리카에서 처음 소개된 이후, 프로이드 뮤지움의 독특한 설정에 맞게 재구성되어 열리게 되었다. 이 미술관은 루이스 부르주아가 작고하기 전 전시장소로 논의했던 곳이기도 하다. 지그문트 프로이드와 그의 딸 안나 프로이드가 마지막까지 머물렀던 공간에서, 이번 전시는 정신분석학적인 이론과 실행에 관계 맺고 있는 작가의 복합적이고 양면적인 작업세계를 모색할 것이다.
1911년 파리에서 태어난 루이스 부르주아는 1938년부터 2010년 생을 마감하기까지 미국에서 거주하였다. 그녀의 작업은 학계와 비평계에서 풍부한 논의가 이루어져 왔으며, 20세기 가장 중요한 작가 중 한 명으로 평가되고 있다. 일반적으로 잘 알려져 있지 않지만 그녀 또한 30 년간에 걸쳐 정신분석적인 면모를 작품에 드러냈다. 이번 전시는 2004년 초 그녀의 오랜 조수인 제리 고로보이에 의해 발견된 두 묶음의 글과 2010년 초반에 발견된 두 묶음의 글을 기반으로 한다. 부르주아가 1951부터 정신과 치료를 받으면서 기록한 천 장 이상의 시트로 구성되어 있는 이 글들 중, 몇몇 텍스트는 1952년부터 1982까지 그녀를 치료해 온 의사 헨리 로웬펠드에 대해 직접적으로 언급하고 있다. 어떠한 경우 이러한 글들은 그녀가 삶을 통해 남긴 기존의 일기를 뒷받침하기도 하고, 어떠한 글들은 일기장에 기록하지 못한 날들을 대변하기도 한다.
이번 전시는 루이스 부르주아 재단, 이스턴 재단, 국제갤러리, 하우저 & 워스 갤러리, 쉐임 & 리드와 핸리 무어 재단의 후원으로 이루어졌다.
The Freud Museum London presents an exhibition of works by Louise Bourgeois. Louise Bourgeois: The Return of the Repressed will show original documents from the artist’s recently discovered psychoanalytic writings, as well as drawings and sculptures, in the house of the founding father of psychoanalysis. Following its first showing in Latin America, the exhibition has been re-imagined for the unique setting of the Freud Museum London, which was discussed as a venue by Louise Bourgeois before her death. Appropriately, in the final home of Sigmund Freud and his daughter Anna Freud, this exhibition will explore the artist’s complex and ambivalent engagement with the theory and practice of psychoanalysis.
Louise Bourgeois was born in Paris in 1911 and lived in the United States from 1938 until her death in 2010. She became one of the best known artists of the 20th century, whose work has inspired a rich commentary from academics and critics alike. What is not generally known is that she also undertook a psychoanalysis spanning three decades. The exhibition is based on the discovery of two boxes of writings by her longtime assistant Jerry Gorovoy at the beginning of 2004, and two more in early 2010. These constitute an archive of over one thousand loose sheets recording her reactions to her psychoanalytic treatment from 1951; several texts refer directly to Dr. Henry Lowenfeld, whom she saw from 1952 to 1982. In some cases these texts complement existing diaries that she kept throughout her life, while in others they serve to fill in the gaps for those years in which she did not keep a diary.
The exhibition will raise fundamental questions about the relationship between art and life, and the therapeutic nature of art itself. To curator Larratt-Smith, who has served as the literary archivist of the Louise Bourgeois Archives since 2002: ‘The discovery of the psychoanalytic writings has enriched and augmented our understanding of Bourgeois’s work and life immeasurably. They represent a distinct contribution to art history as well as to the field of psychoanalysis.’ The exhibition foregrounds the importance of these writings, displaying nearly fifty original manuscripts for the first time and ranging from sketches, notes, dream recordings, lists and drawings.
Sculptures and drawings on display will include pieces such as The Dangerous Obsession (2003), the woven fabric text I Am Afraid (2009), and four gouache on paper works from the 2007 series The Feeding. Janus Fleuri (1968), sometimes considered the most significant of all Bourgeois’s works, will also come into Freud’s home.
The exhibition is accompanied by a major two-volume publication, to be published by Violette Editions in March 2012, and edited by Philip Larratt-Smith. A selection of these private writings by Louise Bourgeois about her work, her family and her state of mind, appear here in print for the first time in English, complemented in the first volume with essays by Bourgeois scholars and prominent academics,
including Philip Larratt-Smith, Donald Kuspit, Elisabeth Bronfen, Meg Harris Williams, Juliet Mitchell, Mignon Nixon and Paul Verhaeghe & Julie De Ganck.
The exhibition is made possible due to the generosity of the Louise Bourgeois Trust, The Easton Foundation, Hauser & Wirth, Kukje Gallery, Cheim & Read and The Henry Moore Foundation.