Donald Judd | KUKJE GALLERY
Oct 30, 2014 - Dec 14, 2014
K2 K3
Seoul
INTRODUCTION
Exhibition Information
Artist: Donald Judd
Exhibition Dates: K2(2014. 10.30-11.30), K3(2014.10.30-2014.12.14)
Exhibition Space: Kukje Gallery K2, K3
Opening Hours: Monday - Saturday: 10am-6pm / Sunday, Holiday: 10am-5pm
Website: www.kukjegallery.com
Kukje Gallery is proud to announce the opening of Donald Judd,a major exhibition devoted to one of the 20th century’s most celebrated artists. This is the first exhibition at Kukje devoted exclusively to the artist, with fourteen works from the 1970s through the 1990s installed in both the K2 and K3 galleries. The exhibition includes examples of his iconic series known as “Swiss boxes,” “progressions,” and “stacks,” in addition to a work initially conceived in the 1960s that Judd returned to in the 1990s. This work, untitled (1991),underlines the way formal themes and conceptual exploration ran in tandem, inspiring the artist to continually challenge and reinvestigate his oeuvre over the course of his more than forty-year career.
From the early 1960s until his death in 1994, Donald Judd developed a unique art practice that fundamentally changed twentieth-century art history. Although widely identified with Minimalism, Donald Judd strongly objected to this term as being overly general and a misinterpretation of his philosophy. Instead, Judd coined the term “specific objects” to describe the importance of making simple objects that made a clear and powerful statement.
To accomplish his ideal Judd created work that explored basic geometrical forms and utilized unique but everyday materials. Throughout his life’s work Judd used industrial materials such as plywood, steel, concrete, Plexiglas, and aluminum, choosing them both for their structural characteristics and their rich surface qualities. In addition, the artist used professional fabricators whose expertise with their chosen medium allowed Judd to create extremely refined objects—a level of mastery of materials that has led many to emphasize their perfect or industrially made appearance. This tension between object and maker is precisely the clarity of purpose that inspired Judd and allowed him to develop an incredibly sophisticated practice where an object’s volume, surface, and interior and exterior spaces all acted in concert to create a “specific object” that was not beholden to symbolic inference.
Hugely influential during his lifetime, Donald Judd’s importance has only grown since his death. Included in major museum and private collections around the world, Judd has been the subject of almost continuous study, revolutionizing the views of not only artists and architects but curators and collectors. During his lifetime exhibitions were held at The Whitney Museum of American Art, New York (1968, 1988); The National Gallery of Canada, Ottawa (1975); Stedelijk Van Abbemuseum, Eindhoven, The Netherlands (1987); and The Saint Louis Art Museum (1991), among others. More recent exhibitions have taken place at The Museum of Modern Art, Saitama, Japan (1999); Walker Art Center, Minneapolis (2001); and Tate Modern, London (2004). Judd’s work can be found in prestigious collections including the Tate Modern and the Tate Britain, London; the Solomon R. Guggenheim Museum, New York; the Museum of Modern Art, New York; the San Francisco Museum of Modern Art, and many others. Permanent installations of the artist’s work can be found at Judd Foundation spaces at 101 Spring Street in New York City, and in Marfa, Texas, as well as the neighboring Chinati Foundation. These superlative locations showcase how Judd believed art should be exhibited: permanently and with profound respect to the artist’s original intentions.
국제갤러리는 20세기 가장 대표적인 작가 중 한 명인 도널드 저드의 전시를 개최한다. 국제갤러리에서 처음으로 도널드 저드의 작업을 밀도 있게 조망하는 이번 전시는 1970년대부터 1990년대까지 제작되었던 13점의 작품들을 K2와 K3 두 전시 공간에서 선보인다. 전시 작품들은 작가를 대표하는 <스위스 박스 Swiss boxes>, <연속 progressions>, <쌓기 stacks> 시리즈와 1960년대 처음 착안한 후 1990년대 작가가 다시 몰두했던 작업인 무제 untitled (1991)가 포함되어 있다. 특히 무제 untitled (1991)의 경우, 형식적 주제와 개념적 연구가 동시에 진행되는 방식을 강조하면서 작가로 하여금 40년 이상의 작업 기간 동안 끊임없이 그의 전작(全作)을 연구하고 도전하게끔 영감을 불어넣어주었다.
도널드 저드는 1960년대 초반부터 1994년 타계할 때까지 20세기 미술사를 근본적으로 변화시킨 독특한 작품 세계를 구축하였다. 그의 작업은 «미니멀리즘»으로 널리 정의되어왔는데, 작가 본인은 이 용어가 지나치게 일반적이고 그의 철학에 대한 오해를 낳을 수 있다 하여 강하게 거부하였다. 대신 저드는 명료하고 힘있는 서술을 이끌어내는 지극히 단순한 물체를 만드는 것에 초점을 둔 «특수한 물체 specific object»라는 용어를 사용하였다.
저드는 이러한 작업적 이상을 실현하기 위하여 고유하고도 일상적인 재료들로 근본적인 기하학적 형태를 탐구하는 작업을 전개하였다. 작업 전반에 걸쳐 저드는 구조적 속성과 풍부한 물질성을 위해 합판, 강철, 콘크리트, 플렉시 유리, 알루미늄 등 공업재료를 이용하였다. 특히 저드는 극도로 정제된 물체를 만들어내기 위해 선택한 각 재료들의 전문가들을 고용하여 주문 제작하였으며, 이는 재료 자체의 물리적, 현상적 특질을 강조하고자 했던 작가의 의도에서 비롯되었다. 이러한 오브제와 작가 사이의 긴장감은 저드 작업 방식의 의도적 명료함에서 기인하였는데, 이것은 사물의 부피, 표면, 그리고 사물을 둘러싼 내외부 공간 등 모든 것이 상징적 추론에 의해 바뀌지 않는 «특수한 물체 specific object»를 만들기 위해 공생하면서, 극히 정제된 작가의 작업 방식을 발전시킬 수 있게 하였다.
도널드 저드는 동시대 미술계에 지대한 영향력을 미쳤으며, 지금까지도 그 중요성은 여전히 지속되고 있다. 그의 작업은 전세계의 주요 미술관과 기관에 소장되었을 뿐 아니라 여러 연구의 꾸준한 주제가 되어 왔고, 작가, 건축가, 큐레이터, 소장가들의 시각에도 영향을 주었다. 저드는 생전 미국 휘트니 미술관(1968, 1988), 캐나다 오타와 국립미술관(1975), 네덜란드 아인트호벤의 반 아베 시립미술관(1987), 미국 세인트루이스 미술관(1991) 등을 포함한 다수의 곳에서 전시를 가진 바 있다. 최근 전시로는 일본 사이타마의 현대미술관(1999), 미국 미네아폴리스의 워커아트센터(2001), 런던의 테이트 모던(2004) 등이 있다. 또한 저드의 작품은 런던 테이트 모던과 테이트 브리튼, 뉴욕 구겐하임 미술관, 뉴욕 현대미술관, 샌프란시스코 현대미술관을 포함한 다수의 명망 있는 기관에 소장되어 있다. 뿐만 아니라, 작가의 의도를 최대한 반영하고 있는 최적의 전시 장소인 뉴욕 스프링 가 101번지 및 텍사스 말파에 있는 저드 재단과 치나티 재단에는 그의 설치 작품들이 영구 전시되어 있다.
Artist: Donald Judd
Exhibition Dates: K2(2014. 10.30-11.30), K3(2014.10.30-2014.12.14)
Exhibition Space: Kukje Gallery K2, K3
Opening Hours: Monday - Saturday: 10am-6pm / Sunday, Holiday: 10am-5pm
Website: www.kukjegallery.com
Kukje Gallery is proud to announce the opening of Donald Judd,a major exhibition devoted to one of the 20th century’s most celebrated artists. This is the first exhibition at Kukje devoted exclusively to the artist, with fourteen works from the 1970s through the 1990s installed in both the K2 and K3 galleries. The exhibition includes examples of his iconic series known as “Swiss boxes,” “progressions,” and “stacks,” in addition to a work initially conceived in the 1960s that Judd returned to in the 1990s. This work, untitled (1991),underlines the way formal themes and conceptual exploration ran in tandem, inspiring the artist to continually challenge and reinvestigate his oeuvre over the course of his more than forty-year career.
From the early 1960s until his death in 1994, Donald Judd developed a unique art practice that fundamentally changed twentieth-century art history. Although widely identified with Minimalism, Donald Judd strongly objected to this term as being overly general and a misinterpretation of his philosophy. Instead, Judd coined the term “specific objects” to describe the importance of making simple objects that made a clear and powerful statement.
To accomplish his ideal Judd created work that explored basic geometrical forms and utilized unique but everyday materials. Throughout his life’s work Judd used industrial materials such as plywood, steel, concrete, Plexiglas, and aluminum, choosing them both for their structural characteristics and their rich surface qualities. In addition, the artist used professional fabricators whose expertise with their chosen medium allowed Judd to create extremely refined objects—a level of mastery of materials that has led many to emphasize their perfect or industrially made appearance. This tension between object and maker is precisely the clarity of purpose that inspired Judd and allowed him to develop an incredibly sophisticated practice where an object’s volume, surface, and interior and exterior spaces all acted in concert to create a “specific object” that was not beholden to symbolic inference.
Hugely influential during his lifetime, Donald Judd’s importance has only grown since his death. Included in major museum and private collections around the world, Judd has been the subject of almost continuous study, revolutionizing the views of not only artists and architects but curators and collectors. During his lifetime exhibitions were held at The Whitney Museum of American Art, New York (1968, 1988); The National Gallery of Canada, Ottawa (1975); Stedelijk Van Abbemuseum, Eindhoven, The Netherlands (1987); and The Saint Louis Art Museum (1991), among others. More recent exhibitions have taken place at The Museum of Modern Art, Saitama, Japan (1999); Walker Art Center, Minneapolis (2001); and Tate Modern, London (2004). Judd’s work can be found in prestigious collections including the Tate Modern and the Tate Britain, London; the Solomon R. Guggenheim Museum, New York; the Museum of Modern Art, New York; the San Francisco Museum of Modern Art, and many others. Permanent installations of the artist’s work can be found at Judd Foundation spaces at 101 Spring Street in New York City, and in Marfa, Texas, as well as the neighboring Chinati Foundation. These superlative locations showcase how Judd believed art should be exhibited: permanently and with profound respect to the artist’s original intentions.
국제갤러리는 20세기 가장 대표적인 작가 중 한 명인 도널드 저드의 전시를 개최한다. 국제갤러리에서 처음으로 도널드 저드의 작업을 밀도 있게 조망하는 이번 전시는 1970년대부터 1990년대까지 제작되었던 13점의 작품들을 K2와 K3 두 전시 공간에서 선보인다. 전시 작품들은 작가를 대표하는 <스위스 박스 Swiss boxes>, <연속 progressions>, <쌓기 stacks> 시리즈와 1960년대 처음 착안한 후 1990년대 작가가 다시 몰두했던 작업인 무제 untitled (1991)가 포함되어 있다. 특히 무제 untitled (1991)의 경우, 형식적 주제와 개념적 연구가 동시에 진행되는 방식을 강조하면서 작가로 하여금 40년 이상의 작업 기간 동안 끊임없이 그의 전작(全作)을 연구하고 도전하게끔 영감을 불어넣어주었다.
도널드 저드는 1960년대 초반부터 1994년 타계할 때까지 20세기 미술사를 근본적으로 변화시킨 독특한 작품 세계를 구축하였다. 그의 작업은 «미니멀리즘»으로 널리 정의되어왔는데, 작가 본인은 이 용어가 지나치게 일반적이고 그의 철학에 대한 오해를 낳을 수 있다 하여 강하게 거부하였다. 대신 저드는 명료하고 힘있는 서술을 이끌어내는 지극히 단순한 물체를 만드는 것에 초점을 둔 «특수한 물체 specific object»라는 용어를 사용하였다.
저드는 이러한 작업적 이상을 실현하기 위하여 고유하고도 일상적인 재료들로 근본적인 기하학적 형태를 탐구하는 작업을 전개하였다. 작업 전반에 걸쳐 저드는 구조적 속성과 풍부한 물질성을 위해 합판, 강철, 콘크리트, 플렉시 유리, 알루미늄 등 공업재료를 이용하였다. 특히 저드는 극도로 정제된 물체를 만들어내기 위해 선택한 각 재료들의 전문가들을 고용하여 주문 제작하였으며, 이는 재료 자체의 물리적, 현상적 특질을 강조하고자 했던 작가의 의도에서 비롯되었다. 이러한 오브제와 작가 사이의 긴장감은 저드 작업 방식의 의도적 명료함에서 기인하였는데, 이것은 사물의 부피, 표면, 그리고 사물을 둘러싼 내외부 공간 등 모든 것이 상징적 추론에 의해 바뀌지 않는 «특수한 물체 specific object»를 만들기 위해 공생하면서, 극히 정제된 작가의 작업 방식을 발전시킬 수 있게 하였다.
도널드 저드는 동시대 미술계에 지대한 영향력을 미쳤으며, 지금까지도 그 중요성은 여전히 지속되고 있다. 그의 작업은 전세계의 주요 미술관과 기관에 소장되었을 뿐 아니라 여러 연구의 꾸준한 주제가 되어 왔고, 작가, 건축가, 큐레이터, 소장가들의 시각에도 영향을 주었다. 저드는 생전 미국 휘트니 미술관(1968, 1988), 캐나다 오타와 국립미술관(1975), 네덜란드 아인트호벤의 반 아베 시립미술관(1987), 미국 세인트루이스 미술관(1991) 등을 포함한 다수의 곳에서 전시를 가진 바 있다. 최근 전시로는 일본 사이타마의 현대미술관(1999), 미국 미네아폴리스의 워커아트센터(2001), 런던의 테이트 모던(2004) 등이 있다. 또한 저드의 작품은 런던 테이트 모던과 테이트 브리튼, 뉴욕 구겐하임 미술관, 뉴욕 현대미술관, 샌프란시스코 현대미술관을 포함한 다수의 명망 있는 기관에 소장되어 있다. 뿐만 아니라, 작가의 의도를 최대한 반영하고 있는 최적의 전시 장소인 뉴욕 스프링 가 101번지 및 텍사스 말파에 있는 저드 재단과 치나티 재단에는 그의 설치 작품들이 영구 전시되어 있다.
WORKS
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INSTALLATIONS
PUBLICATIONS
Donald Judd 2014 |
MEDIA COVERAGE
일간지
Donald Judd - complexity in simplest form
Nov 19, 2014 The Korea Times
일렬로 나열된 철제박스에 담긴 철학
Nov 7, 2014 파이낸셜뉴스
'세계적 미니멀리즘 작가' 도널드 저드 대표작 14점 한국행
Nov 6, 2014 아시아투데이
Seoul’s Kukje hosts exhibit of Judd’s art
Nov 5, 2014 Korea Joongang Daily
"사각박스 존재 자체가 작품...보는 그대로 이해하면 됩니다"
Nov 5, 2014 아주경제
공간을 압도하는 간결함, 식탁을 지배하는 깊은 향
Nov 4, 2014 동아일보
회화·조각 경계 넘나드는 단순·간결 입체작품의 美… 도널드 저드展 11월 30일까지 국제갤러리
Nov 4, 2014 국민일보
“보는 그대로 받아들여라”
Nov 4, 2014 서울신문
이것은, 회화도 조각도 아닌 그 무엇
Nov 4, 2014 중앙일보
Simplicity and space explored in Judd exhibit
Nov 4, 2014 The Korea Herald
기교·장식 최소화… 단순함의 아름다움
Oct 31, 2014 서울경제
플래빈 저드 "아버지는 삶 전체 아우른 예술 추구했죠"
Oct 31, 2014 한국경제
간결한 박스 형태의 입체에 담긴 철학…도널드 저드展
Oct 30, 2014 연합뉴스
“도널드 저드 작품, 어렵게 보지 마세요”
Oct 30, 2014 Newsis
도널드 저드 아들 "박스작품 어떻게 봐야하냐고요? 보이는 그대로가 답니다"
Oct 30, 2014 아주경제
자극 과잉시대… 오브제도 미니멀리즘
Oct 29, 2014 세계일보
월간지
Donald Judd
Apr, 2016 g.style
이것은 미니멀리즘이 아니다
Dec, 2014 Noblesse
40년 후에도 빛나는 간결한 아름다움! (도날드 저드)
Dec, 2014 LUXURY
특정한 오브제의 또 다른 항연 도널드 저드(Donald Judd) 개인전
Dec, 2014 THE LOTTE
[EXHIBITION FOCUS] Donald Judd
Dec, 2014 월간미술
"저드의 철학이 그대로 녹아있다"
Dec, 2014 월간미술
존재하는 모든 것은 특수하다
Dec, 2014 월간미술
10/30~11/30 | 도날드 저드 개인전 개최 @국제갤러리
Nov 4, 2014 F.OUND
도날드 저드의 특수한 물체
Nov, 2014 HEREN
도날드 저드의 특수한 물체
Nov, 2014 beyond
<도날드 저드>
Nov, 2014 PUBLIC ART
도날드 저드전
Nov, 2014 미술시대
Korean Exhibition Highlights - Donald Judd
Nov, 2014 Eloquence
도날드 저드 개인전
Oct 31, 2014 CA Korea
주간지/웹
혼이 담긴 간결함
Nov 2, 2014 중앙SUNDAY
Donald Judd at Kukje Gallery, Seoul
Oct 30, 2014 OCULA
seoul: donald judd
Oct 29, 2014 superfuture