Bill Viola | KUKJE GALLERY
Mar 5, 2015 - May 3, 2015
K2 K3
Seoul
INTRODUCTION
“…after years of working with video, I experience time as a palpable substance. It's the most real material that I know.”
Kukje Gallery is pleased to present Bill Viola’s third solo show at the gallery. Installed in both the K2 and K3 galleries, this comprehensive exhibition presents seven individual video installations, providing an overview of Bill Viola’s works created between 2005 and 2014. Spanning more than four decades, Viola’s artistic practice has consistently expanded the boundaries of video and challenged our understanding of time-based imagery.
Bill Viola frames the visceral quality of time by asking fundamental ontological questions, allowing his viewers to have a moment of awareness in the act of looking and listening. On the first floor of K2 Gallery the artist has carefully arranged five independent works each of which deals with the subject of transformation within a spiritual quest. By using landscape to help evoke longing and the passage of time, Viola tells stories that showcase humanity and its place in nature. On the second floor of K2 he has installed Night Vigil (2005/2009) using a vocabulary of light and dark to explore the subject of desire. Inspired by Richard Wagner’s nineteenth-century opera Tristan und Isolde, the two-part projection portrays a pair of lovers who transcend their physical duality to merge in spiritual unity. This potent allegory of true love captures the symbolic merging of the individual self with another.
Installed in K3, Inverted Birth (2014) is the largest of the works in the exhibition. This piece shows a man deluged by fluids that slowly change in color and consistency. Immersed in this protean life force the protagonist undergoes a series of shifts in consciousness mirrored in the eyes of the viewer. Viola powerfully reveals how the underlying architecture of perception affects human emotions.
Bill Viola was born in New York in 1951 and graduated from Syracuse University in 1973. He represented the United States at the Venice Biennale in 1995 with an exhibition titled Buried Secrets. Other key solo exhibitions include Bill Viola: A 25-Year Survey at The Whitney Museum of American Art (1997); The Passions at the J. Paul Getty Museum (2003); Hatsu-Yume (First Dream) at the Mori Art Museum in Tokyo in 2006; Bill Viola: Visioni interiori at the Palazzo delle Esposizioni (2008); and Bill Viola, Grand Palais, Paris (2014). He met Australian-born Kira Perov in 1977 who became Viola’s partner and collaborator.
“…오랜 기간에 걸친 영상 작업을 통해, 나는 시간을 명백한 물질로 경험하고 있다. 그것은 내가 아는 한 가장 실질적인 재료이다…”1 빌 비올라
이번 개인전은 국제갤러리에서 개최되는 작가의 세 번째 개인전으로 K2와 K3 두 전시관에 걸쳐 2005년부터 2014년 사이에 제작된 일곱 개의 영상 설치 작품을 선보인다. 비올라는 40여년에 걸친 작품활동을 통해 영상이라는 매체의 한계를 확장시키고, 시간을 기반으로 한 영상이미지 전반에 대한 인식을 바꾸어 놓았다.
빌 비올라는 그의 작품에서 본질적이고 존재론적인 질문들을 던지면서 시간의 심오한 특질들을 기록해왔으며 관객들로 하여금 보고 듣는 행위를 통해 인식하도록 하였다. K2 전시장 1층에는 영적인 탄생의 변형을 주제로 다룬 다섯 개의 작품들이 전시되어있다. 비올라는 텅 빈 경관을 배경으로 한 이야기를 전개한다. 이를 통해 그리움과 시간의 경과에 대한 감각을 자아내며, 대자연 속에서 인간의 위치에 대한 통찰을 보여준다. K2 전시장 2층에 전시된 <밤의 기도 Night Vigil>(2005/2009)에서는 빛과 어둠을 사용하여 인간의 욕망에 대해 탐구한다. 이 작품은 19세기 리하르트 바그너의 오페라 <트리스탄과 이졸데>에 영감을 받은 작품으로, 두 개의 나란히 놓인 스크린에는 한 쌍의 연인의 모습이 영사되는데 그들이 겪는 육체의 한계를 넘어 정신적 통합이 이루어지는 장면을 보여준다. 진실된 사랑이라는 알레고리는 개인과 타자의 결합을 상징적으로 표현한 것이다.
K3 전시장에 설치된 <도치된 탄생 Inverted Birth>(2014)은 전시 된 작품 중 가장 큰 규모의 작업이다. 여기에는 한 남성이 서서히 쏟아지는 색과 점성이 변하는 물줄기에 흠뻑 젖는 모습을 보여준다. 인간 탄생의 불가해한 순간을 탐색하면서, 주인공은 관객의 눈에 비친 일련의 의식의 변화들을 겪어 나간다. 비올라는 작업을 통해 지각의 근원적인 구조가 인간의 감정에 어떠한 영향을 미치는지 보여준다.
빌 비올라는 1951년 뉴욕에서 태어나 1973년 시라큐스 대학교를 졸업하였다. 1995년 베니스 비엔날레에서는 <묻혀진 비밀들 Buried Secrets> 이라는 작품을 통해 미국관을 대표하는 작가로 선정되어 세계적인 주목을 받았다. 주요 개인전으로는 1997년 미국 휘트니미술관의 «빌 비올라: 25년간의 연구», 2003년 미국 폴 게티미술관의 «욕망», 2006년 일본 모리 미술관의 «첫 번째 꿈», 2008년 로마 팔라쪼 델 에스포시치오니와 2014년 파리 그랑팔레에서의 개인전 등 이 있다. 그는 1977년 호주 출생 키라 페로브를 만나 반려자이자 협력자로 함께 활발한 작업을 진행하고 있다.
Kukje Gallery is pleased to present Bill Viola’s third solo show at the gallery. Installed in both the K2 and K3 galleries, this comprehensive exhibition presents seven individual video installations, providing an overview of Bill Viola’s works created between 2005 and 2014. Spanning more than four decades, Viola’s artistic practice has consistently expanded the boundaries of video and challenged our understanding of time-based imagery.
Bill Viola frames the visceral quality of time by asking fundamental ontological questions, allowing his viewers to have a moment of awareness in the act of looking and listening. On the first floor of K2 Gallery the artist has carefully arranged five independent works each of which deals with the subject of transformation within a spiritual quest. By using landscape to help evoke longing and the passage of time, Viola tells stories that showcase humanity and its place in nature. On the second floor of K2 he has installed Night Vigil (2005/2009) using a vocabulary of light and dark to explore the subject of desire. Inspired by Richard Wagner’s nineteenth-century opera Tristan und Isolde, the two-part projection portrays a pair of lovers who transcend their physical duality to merge in spiritual unity. This potent allegory of true love captures the symbolic merging of the individual self with another.
Installed in K3, Inverted Birth (2014) is the largest of the works in the exhibition. This piece shows a man deluged by fluids that slowly change in color and consistency. Immersed in this protean life force the protagonist undergoes a series of shifts in consciousness mirrored in the eyes of the viewer. Viola powerfully reveals how the underlying architecture of perception affects human emotions.
Bill Viola was born in New York in 1951 and graduated from Syracuse University in 1973. He represented the United States at the Venice Biennale in 1995 with an exhibition titled Buried Secrets. Other key solo exhibitions include Bill Viola: A 25-Year Survey at The Whitney Museum of American Art (1997); The Passions at the J. Paul Getty Museum (2003); Hatsu-Yume (First Dream) at the Mori Art Museum in Tokyo in 2006; Bill Viola: Visioni interiori at the Palazzo delle Esposizioni (2008); and Bill Viola, Grand Palais, Paris (2014). He met Australian-born Kira Perov in 1977 who became Viola’s partner and collaborator.
“…오랜 기간에 걸친 영상 작업을 통해, 나는 시간을 명백한 물질로 경험하고 있다. 그것은 내가 아는 한 가장 실질적인 재료이다…”1 빌 비올라
이번 개인전은 국제갤러리에서 개최되는 작가의 세 번째 개인전으로 K2와 K3 두 전시관에 걸쳐 2005년부터 2014년 사이에 제작된 일곱 개의 영상 설치 작품을 선보인다. 비올라는 40여년에 걸친 작품활동을 통해 영상이라는 매체의 한계를 확장시키고, 시간을 기반으로 한 영상이미지 전반에 대한 인식을 바꾸어 놓았다.
빌 비올라는 그의 작품에서 본질적이고 존재론적인 질문들을 던지면서 시간의 심오한 특질들을 기록해왔으며 관객들로 하여금 보고 듣는 행위를 통해 인식하도록 하였다. K2 전시장 1층에는 영적인 탄생의 변형을 주제로 다룬 다섯 개의 작품들이 전시되어있다. 비올라는 텅 빈 경관을 배경으로 한 이야기를 전개한다. 이를 통해 그리움과 시간의 경과에 대한 감각을 자아내며, 대자연 속에서 인간의 위치에 대한 통찰을 보여준다. K2 전시장 2층에 전시된 <밤의 기도 Night Vigil>(2005/2009)에서는 빛과 어둠을 사용하여 인간의 욕망에 대해 탐구한다. 이 작품은 19세기 리하르트 바그너의 오페라 <트리스탄과 이졸데>에 영감을 받은 작품으로, 두 개의 나란히 놓인 스크린에는 한 쌍의 연인의 모습이 영사되는데 그들이 겪는 육체의 한계를 넘어 정신적 통합이 이루어지는 장면을 보여준다. 진실된 사랑이라는 알레고리는 개인과 타자의 결합을 상징적으로 표현한 것이다.
K3 전시장에 설치된 <도치된 탄생 Inverted Birth>(2014)은 전시 된 작품 중 가장 큰 규모의 작업이다. 여기에는 한 남성이 서서히 쏟아지는 색과 점성이 변하는 물줄기에 흠뻑 젖는 모습을 보여준다. 인간 탄생의 불가해한 순간을 탐색하면서, 주인공은 관객의 눈에 비친 일련의 의식의 변화들을 겪어 나간다. 비올라는 작업을 통해 지각의 근원적인 구조가 인간의 감정에 어떠한 영향을 미치는지 보여준다.
빌 비올라는 1951년 뉴욕에서 태어나 1973년 시라큐스 대학교를 졸업하였다. 1995년 베니스 비엔날레에서는 <묻혀진 비밀들 Buried Secrets> 이라는 작품을 통해 미국관을 대표하는 작가로 선정되어 세계적인 주목을 받았다. 주요 개인전으로는 1997년 미국 휘트니미술관의 «빌 비올라: 25년간의 연구», 2003년 미국 폴 게티미술관의 «욕망», 2006년 일본 모리 미술관의 «첫 번째 꿈», 2008년 로마 팔라쪼 델 에스포시치오니와 2014년 파리 그랑팔레에서의 개인전 등 이 있다. 그는 1977년 호주 출생 키라 페로브를 만나 반려자이자 협력자로 함께 활발한 작업을 진행하고 있다.
INSTALLATIONS
PUBLICATIONS
Bill Viola 2015 |
MEDIA COVERAGE
일간지
끝나지 않은 4월의 고통…미술로 마음을 치유하세요
Apr 6, 2015 헤럴드 경제
[Life] 세계적 비디오 예술의 거장 빌 비올라 개인전 `빌 비올라 Bill Viola`
Mar 18, 2015 매일경제
[바빠도본다] 믿고보는 아티스트가 온다
Mar 17, 2015 중앙일보
Seven of Viola’s videos shown at Kukje
Mar 16, 2015 Korea Joongang Daily
빌 비올라, 스승 백남준 나라서 비디오아트 뽐내다
Mar 12, 2015 이데일리
Suffering, transformation and redemption
Mar 11, 2015 The Korea Herald
수도사가 수행하듯...느림으로 삶을 들춰보다
Mar 10, 2015 세계일보
기나긴 고통 끝에 다가온 구원의 순간
Mar 10, 2015 한국일보
느린 호흡으로 들여다보는 ‘삶의 고통과 구원’… 백남준의 ‘조수’ 였던 빌 비올라 국내 세 번째 개인전
Mar 10, 2015 경향신문
나는 누구인가, 어디로 가는가… 백남준 제자이자 美 비디오아트 거장 빌 비올라 개인전
Mar 9, 2015 국민일보
세계적 비디오 아티스트 빌 비올라 작품세계 만나볼까
Mar 9, 2015 아시아투데이
'시간'을 재료로 풀어낸 인간의 삶과 죽음
Mar 9, 2015 문화일보
'영상 시인' 빌 비올라 "삶은 고통…그게 바로 예술"
Mar 6, 2015 한국경제
빌 비올라 “예술은 영혼의 통로를 찾는 일”
Mar 6, 2015 매일경제
보이나요, 시공간 너머 그 무엇이…
Mar 6, 2015 서울신문
“삶이 고통스러운가?...견뎌내는 것이 인간이다”
Mar 6, 2015 동아일보
빛으로 되돌린 시간 … 고통조차 예술이네
Mar 6, 2015 중앙일보
"나의 스승 '천재 백남준'… 지금의 날 있게 한 영웅"
Mar 6, 2015 조선일보
'명상하는 영상 예술가' 빌 비올라 개인전
Mar 6, 2015 서울경제
비디오아트 거장 빌 비올라…압도적이다, 영상 속 직관
Mar 6, 2015 한겨레
비디오아트거장 빌 비올라 "여섯살때 익사할뻔한 후 보이지않는 너머에 관심"
Mar 6, 2015 아주경제
“나는 누구인가, 어디에 존재하는가”…빌 비올라의 비디오아트
Mar 6, 2015 뉴시스
느린 움직임의 메시지…삶은 계속된다
Mar 5, 2015 연합뉴스
월간지
빛은 비로소 어둠으로부터 이해된다
May, 2015 artnow
거장의 형이상학적 영상예술 Bill Viola 展
Apr, 2015 신동아
느림의 묘미
Apr, 2015 BAZAAR
빌 비올라의 인생 성찰
Apr, 2015 LUXURY
빌 비올라전
Apr, 2015 미술시대
영상으로 재현한 아름다운 시(時)
Apr, 2015 The BC
시간의 저편
Apr, 2015 W
Bill Viola
Apr, 2015 월간미술
이름만으로 (불)충분한: <빌 비올라>
Apr, 2015 SPACE
선구자의 시간
Apr, 2015 HEREN
빌 비올라 내 영혼의 통로
Apr, 2015 ELLE
예술의 기원으로부터 해방된 미디어 아트; 시간의 역사를 넘어 "지연된 시간"으로
Apr, 2015 美術世界
슬로비디오로 만나는 정화의 시간
Apr, 2015 문화+서울
비디오의 사제
Apr, 2015 Art In Culture
Alone Together
Apr, 2015 Noblesse
비디오 아티스트 빌 비올라 개인전<Bill Viola>
Apr, 2015 행복이 가득한 집
빌 비올라 개인전
Mar 23, 2015 CA
비올라의 시간
Mar, 2015 HEREN
주간지/웹
시간을 되돌릴 수 있다면 당신이 돌아가고 싶은 순간은
Mar 15, 2015 중앙 SUNDAY
비디오예술의 거장 빌 비올라가 던지는 느린 질문 “나는 어디에 존재하는가”
Mar 6, 2015 인터뷰365
방송
“어디로 가고 있나요”…미술로 힐링
Apr 3, 2015 Channel A
비디오 예술의 거장 <빌 비올라전>
Mar 19, 2015 SBS 컬처클럽
비디오아트거장 빌비올라 작품전
Mar 18, 2015 KTV국민방송
Video artist Bill Viola brings seven time-bending works to Seou
Mar 17, 2015 Arirang News
비디오아트 거장, 빌 비올라
Mar 16, 2015 MBC 문화사색
"느린 시간 속에서 삶을 들여다 보다"
Mar 7, 2015 YTN
비디오 예술의 거장 빌 비올라 전시회
Mar 6, 2015 SBS TV